I detta nyhetsbrev, som utkommer med oregelbundna mellanrum, finns korta analyser och kommentarer till aktuella frågor inom politik och ekonomi. För ytterligare information om mina verksamheter, besök gärna Munkhammar Blog, Munkhammar Advisory, Facebook eller Twitter.
2011-07-01
Bäst med fortsatt sänkt skatt för alla
Mitt lilla inlägg i DI för ytterligare jobbskatteavdrag och höjd brytpunkt för statlig skatt gav upphov till många kommentarer och en hel del offentlig debatt. Jag utvecklade lite här. Min gode vän Robert Gidehag, VD på Skattebetalarnas Förening, skrev på Newsmill här, jag svarade här, han skrev ännu en gång här och slutligen jag här.
Per Altenberg på Libereko kom med ett seriöst inlägg här och jag svarade här. Idag ägnade DI sin huvudledare åt mig och jobbskatteavdraget (ej på nätet) och jag kommenterar det här - i detta sista svar tar jag även upp Altenbergs kvarvarande synpunkt.
Många förefaller också kommentera utan att ha läst mina inlägg. De ägnar sig istället åt spekulation i politikens sällskapsspel. Två vänner som överraskade mig med att hamna i detta sällskap är Johan Ingerö och Johan Norberg. Jag kommenterar dem här och här.
Mitt program i Almedalen
Det ska nog gå att få in tre, fyra mingel på samma kvällar i Almedalen. Dito möten och seminarier på dagarna. Almedalen är en enorm mötesplats. Mitt mer formella program ser ut så här. Hoppas vi ses där!
Granska påståenden om ökad barnfattigdom!
På Second Opinion, en plats för debatt om media och dess roll i samhället, skriver jag om att journalisterna verkar glömma sitt uppdrag av granskning så fort det gäller påståenden om någon som har det svårt. Men ifall medierna kamåanjar istället för granskar kan vilka påståenmden som helst etableras, och fel politik börja föras. Läs här.
Egen valuta skulle ruinera Grekland
Grekland har stora problem. Med rätt beslut kan de slå in på en reform- och välståndsväg, som kräver uthållighet men ger resultat. Men klockan är minst sagt en minut i tolv. Enligt The Economist är det dock tydligt att Grekland med en nationell valuta hade varit än värre ute. Läs här.
Synpunkter
Input till detta nyhetsbrev. eller synpunkter på detsamma, är välkomna och skickas till johnny.munkhammar@riksdagen.se.
|